Start
Poznańskie place budowy Anno Domini 2023. Spowolnienia inwestycyjnego ciąg dalszy
Podsumowanie ruchu budowlanego w Poznaniu za 2022 rok, które zostało opracowane w poznańskim inspektoracie nadzoru budowlanego na początku ubiegłego roku, już wówczas diagnozowało spadek liczby realizowanych inwestycji. W 2022 roku jedynie w zakresie budynków mieszkalnych jednorodzinnych odnotowaliśmy niewielki, w stosunku do poprzedniego roku, wzrost zakończonych inwestycji. We wszystkich pozostałych kategoriach obiektów budowlanych nastąpił umiarkowany bądź znaczny spadek oddanych do użytkowania obiektów. Podobnie wyglądała sytuacja w zakresie rozpoczętych w 2022 roku inwestycji.
Czytaj więcej: Poznańskie place budowy Anno Domini 2023. Spowolnienia inwestycyjnego ciąg dalszy
Ofensywa poznańskiego nadzoru budowlanego przeciw nielegalnym reklamom
W ubiegłym roku inspektorzy Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania skontrolowali łącznie 432 reklamowe nośniki. Nigdy wcześniej nie przeprowadziliśmy kontroli reklam na tak dużą skalę. Do tej pory, każdego roku, sprawdzaliśmy legalność około 130 nośników.
Czytaj więcej: Ofensywa poznańskiego nadzoru budowlanego przeciw nielegalnym reklamom
Wyniki kontroli przeprowadzonych w trzech pierwszych kwartałach 2023 r. w zakresie legalności nośników reklam
W 2023 roku inspektorzy Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania przeprowadzili łącznie 432 kontrole legalności reklamowych nośników. Na tak dużą, i jednocześnie rekordową w 25-letniej historii działania inspekcji, liczbę wpłynęła nieplanowana wcześniej akcja, w której wzięli udział wszyscy pracownicy Inspektoratu. Akcja ta polegała na maksymalnym zintensyfikowaniu działań kontrolnych – w ostatnim kwartale 2023 roku. W ciągu niespełna trzech miesięcy inspektorzy poznańskiego nadzoru budowlanego skontrolowali 268 reklam. Kontrole te opisałem szerzej w odrębnym opracowaniu.
Nadzór budowlany ma już 25 lat – co dalej?
W powojennej historii polskiej służby publicznej – zadania nadzoru budowlanego wykonywały organy administracji ogólnej. Mówiąc prościej przez wiele lat nie funkcjonowały w naszym kraju wyspecjalizowane jednostki, które zajmowały się tylko i wyłącznie kontrolą przestrzegania przepisów Prawa budowlanego.
W schyłkowym okresie Polski Ludowej zadania nadzoru budowlanego przypisane były terenowym organom administracji państwowej (TOAP-om). Po obaleniu komuny, od 1990 roku, nadzór budowlany wykonywany był przez kierowników urzędów rejonowych oraz wojewodów. w zakresie czynności inspekcyjno-kontrolnych wspierał ich Główny Urząd Nadzoru Budowlanego i jego terenowe biura.
Nadzór budowlany, w obecnej formie organizacyjnej czyli z wojewódzkimi i powiatowymi inspektoratami nadzoru budowlanego, powstał 1 stycznia 1999 roku. Jego utworzenie było elementem gruntownej reformy administracji publicznej, przeprowadzonej przez rząd profesora Jerzego Buzka. Powstanie nadzoru budowlanego wiązało się z reaktywowaniem powiatów. Warto też nadmienić, że w tym samym czasie powstały samorządowe województwa. Administrację budowalną podzielono wtedy na administrację architektoniczno-budowlaną i nadzór budowlany – oddzielając w ten sposób zadania inspekcyjno-kontrolne od zadań administracyjno-architektonicznych. Administracja architektoniczno-budowlana skupiła się na wydawaniu pozwoleń na budowę, a nadzór budowlany na kontroli przestrzegania i stosowania przepisów Prawa budowlanego. i tak jest do dziś.
Strona 2 z 6