Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania

Herb Poznan

Warunkiem wyrażenia, przez organ nadzoru budowlanego (np. przez PINB dla Miasta Poznania), zgody na użytkowanie obiektu budowlanego jest stwierdzenie zgodności jego budowy z projektem budowlanym zatwierdzonym w decyzji o pozwoleniu na budowę, wydanej przez organ administracji architektoniczno-budowlanej (np. przez Prezydenta Miasta Poznania). Stwierdzenie zgodności realizacji budowlanej inwestycji z pozwoleniem na budowę następuje w wyniku analizy dokumentów (m.in. dokumentacji powykonawczej budowy) dołączonych przez inwestora do zawiadomienia o zakończeniu robót lub do wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie. W tym drugim przypadku inspektorzy, np. PINB dla Miasta Poznania, przeprowadzają obowiązkową kontrolę.

Jeśli w toku powyżej opisanego postępowania okaże się, że inwestor zrealizował inwestycję zgodnie z projektem budowlanym zatwierdzonym w pozwoleniu na budowę, a ewentualne odstępstwa od projektu zostały zaakceptowane przez projektanta (w przypadku odstępstw nieistotnych) bądź wykonane po uzyskaniu decyzji o zmianie pozwolenia na budowę (w przypadku odstępstw istotnych) – organ nadzoru budowlanego wydaje decyzję o pozwoleniu na użytkowanie obiektu budowlanego.

Czy po przystąpieniu do eksploatacji nowo powstałego obiektu budowlanego nadzór budowlany weryfikuje zgodność jego użytkowania z pozwoleniem na budowę bądź sposób jego utrzymania?

Przepisy Prawa budowlanego nie przewidują konieczności ponownego (w jakichś ustawowo określonych terminach bądź w jakimś ustawowo określonym zakresie) weryfikowania przez nadzór budowlany obiektów, na które ich inwestorzy uzyskali już ostateczne decyzje o pozwoleniu na użytkowanie. Nie oznacza to jednak, że inspektorzy nadzoru budowlanego w takich obiektach nigdy się już nie pojawią. Zdarza się, że właściciel nowo oddanego do użytkowania budynku dokonuje samowolnej (bez wymaganego przepisami zgłoszenia) zmiany sposobu jego użytkowania. Na przykład z funkcji usługowej na mieszkalną. W takiej sytuacji nadzór budowlany wstrzymuje użytkowanie obiektu budowlanego lub jego części i nakłada obowiązek przedstawienia przez właściciela (inwestora robót) dokumentów umożliwiających legalizację samowolnie dokonanej zmiany sposobu użytkowania. W przypadku niewykonania nałożonych obowiązków nadzór budowlany (np. PINB dla Miasta Poznania) nakazuje przywrócenie poprzedniego, zgodnego z decyzją o pozwoleniu na budowę, sposobu użytkowania.

Wizyta inspektorów nadzoru budowlanego w legalnie użytkowanym obiekcie może być także związana z jego złym stanem technicznym. Organ nadzoru budowlanego, na przykład PINB dla Miasta Poznania, może zakazać użytkowania obiektu budowlanego lub jego części do czasu usunięcia nieprawidłowości, w przypadku stwierdzenia, że obiekt budowlany:

  • może zagrażać życiu lub zdrowiu ludzi, bezpieczeństwu mienia bądź środowiska,
  • jest użytkowany w sposób zagrażający życiu lub zdrowiu ludzi, bezpieczeństwu mienia lubśrodowiska, albo 
  • jest w nieodpowiednim stanie technicznym.

Ponadto, organ nadzoru budowlanego, w przypadku stwierdzenia potrzeby opróżnienia w całości lub w części budynku przeznaczonego na pobyt ludzi – bezpośrednio grożącego zawaleniem – nakazuje, w drodze decyzji, właścicielowi lub zarządcy obiektu budowlanego opróżnienie bądź wyłączenie w określonym terminie całości lub części budynku z użytkowania.

Sytuacje wyżej opisane mogą mieć miejsce w nieokreślonym żadnymi terminami czasie – w trakcie użytkowania budynku. Każda samowolna zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego nieodpowiedni stan techniczny, jeśli będzie to w zakresie wiedzy nadzoru budowlanego, spotkają się z natychmiastową reakcją, z całą pewnością PINB dla Miasta Poznania.

Odrębną kwestią jest możliwość przeprowadzenia w stosunku do oddanego do użytkowania budynku weryfikacji wydanego pozwolenia na użytkowanie w trybie postępowania nadzwyczajnego określonego w przepisach ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn. zm.), tj. w trybie wznowienia postępowania. Wznowienie może nastąpić w ściśle określonych przepisami okolicznościach:

Art. 145 § 1 W sprawie zakończonej decyzją ostateczną wznawia się postępowanie, jeżeli:
1) dowody, na których podstawie ustalono istotne dla sprawy okoliczności faktyczne, okazały się fałszywe;
2) decyzja wydana została w wyniku przestępstwa;
3) decyzja wydana została przez pracownika lub organ administracji publicznej, który podlega wyłączeniu stosownie do art. 24, 25 i 27;
4) strona bez własnej winy nie brała udziału w postępowaniu;
5) wyjdą na jaw istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji, nieznane organowi, który wydał decyzję;
6) decyzja wydana została bez uzyskania wymaganego prawem stanowiska innego organu;
7) zagadnienie wstępne zostało rozstrzygnięte przez właściwy organ lub sąd odmiennie od oceny przyjętej przy wydaniu decyzji (art. 100 § 2);
8) decyzja została wydana w oparciu o inną decyzję lub orzeczenie sądu, które zostało następnie uchylone lub zmienione.
§ 2. Z przyczyn określonych w § 1 pkt 1 i 2 postępowanie może być wznowione również przed stwierdzeniem sfałszowania dowodu lub popełnienia przestępstwa orzeczeniem sądu lub innego organu, jeżeli sfałszowanie dowodu lub popełnienie przestępstwa jest oczywiste, a wznowienie postępowania jest niezbędne dla uniknięcia niebezpieczeństwa dla życia lub zdrowia ludzkiego albo poważnej szkody dla interesu społecznego.
§ 3. Z przyczyn określonych w § 1 pkt 1 i 2 można wznowić postępowanie także w przypadku, gdy postępowanie przed sądem lub innym organem nie może być wszczęte na skutek upływu czasu lub z innych przyczyn określonych w przepisach prawa.

Art. 145a § 1. Można żądać wznowienia postępowania również w przypadku, gdy Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności aktu normatywnego z Konstytucją umową międzynarodową lub z ustawą, na podstawie którego została wydana decyzja.
§ 2. W sytuacji określonej w § 1 skargę o wznowienie wnosi się w terminie jednego miesiąca od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.
Art. 145aa § 1. Można żądać wznowienia postępowania również w przypadku, gdy zostało wydane orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, które ma wpływ na treść wydanej decyzji.
§ 2. W sytuacji określonej w § 1 skargę o wznowienie wnosi się w terminie jednego miesiąca od dnia publikacji sentencji orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Art. 145b § 1. Można żądać wznowienia postępowania również w przypadku, gdy zostało wydane orzeczenie sądu stwierdzające naruszenie zasady równego traktowania, zgodnie z ustawą z dnia 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania (Dz. U. z 2020 r. poz. 2156 oraz z 2023 r. poz. 641), jeżeli naruszenie tej zasady miało wpływ na rozstrzygnięcie sprawy zakończonej decyzją ostateczną.
§ 2. W sytuacji określonej w § 1 skargę o wznowienie wnosi się w terminie jednego miesiąca od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu.

Terminy na przeprowadzenie postępowania wznowieniowego również są regulowane w kodeksie postępowania administracyjnego:

Art. 146 § 1. Uchylenie decyzji z przyczyn określonych w art. 145 § 1 pkt 1 i 2 nie może nastąpić, jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji upłynęło dziesięć lat, zaś z przyczyn określonych w art. 145 § 1 pkt 3-8 oraz w art. 145a-145b, jeżeli od dnia doręczenia lub ogłoszenia decyzji upłynęło pięć lat.
§ 2. Nie uchyla się decyzji także w przypadku, jeżeli w wyniku wznowienia postępowania mogłaby zapaść wyłącznie decyzja odpowiadająca w swej istocie decyzji dotychczasowej.
Art. 147 Wznowienie postępowania następuje z urzędu lub na żądanie strony. Wznowienie postępowania z przyczyny określonej w art. 145 § 1 pkt 4 oraz art. 145a-145b następuje tylko na żądanie strony.
Art. 148 § 1. Podanie o wznowienie postępowania wnosi się do organu administracji publicznej, który wydał w sprawie decyzję w pierwszej instancji, w terminie jednego miesiąca od dnia, w którym strona dowiedziała się o okoliczności stanowiącej podstawę do wznowienia postępowania.
§ 2. Termin do złożenia podania o wznowienie postępowania z przyczyny określonej w art. 145 § 1 pkt 4 biegnie od dnia, w którym strona dowiedziała się o decyzji.

W ciągu ostatnich 10 lat w PINB dla Miasta Poznania toczyło się pięć postępowań wznowieniowych w sprawie pozwoleń na użytkowanie budynków. Dwa z nich wznowiono z powodu uchylenia decyzji o pozwoleniu na budowę i decyzji zatwierdzającej projekt budowlany, tj. z przyczyny określonej w art. Art. 145 § 1 pkt 8 kpa. Pozostałe trzy ze względu na ujawnione istotne dla sprawy nowe okoliczności faktyczne lub nowe dowody istniejące w dniu wydania decyzji, nieznane organowi, który wydał decyzję (art. 145 § 1 pkt 5 kpa), tj. wybudowanie dwóch ścian nośnych zamiast jednej wspólnej, co skutkowało powstaniem dwóch budynków zamiast jednego, a także nowe okoliczności dotyczące sposobu wykonania parkingów, które nie zostały ujawnione w dokumentacji powykonawczej.
W wyniku wznowionych postępowań trzy z decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zostały uchylone. W pozostałych dwóch przypadkach odmówiono uchylenia decyzji o pozwoleniu na budowę.

 

Paweł Łukaszewski
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania

Anna Zakrzyńska
Kierownik Oddziału Inspekcji i Kontroli PINB dla Miasta Poznania

Poznań, marzec 2024 roku