Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania

Herb Poznan

  • Mosty Berdychowskie w Poznaniu – oddane do użytkowania
    Mosty Berdychowskie w Poznaniu – oddane do użytkowania
  • Kontrole legalności reklamowych nośników pozostają ważnym obszarem aktywności poznańskiej inspekcji Nadzoru Budowlanego
    Kontrole legalności reklamowych nośników pozostają ważnym obszarem aktywności poznańskiej inspekcji Nadzoru Budowlanego
  • Rok 2024 na poznańskich placach budowy
    Rok 2024 na poznańskich placach budowy
  • Komunikat w sprawie kontroli okresowych obiektów wielkopowierzchniowych
    Komunikat w sprawie kontroli okresowych obiektów wielkopowierzchniowych
  • Komunikat Prezesa Krajowej Izby Kominiarzy do właścicieli i zarządców budynków w zw. z rozpoczęciem sezonu ogrzewczego 2024/2025
    Komunikat Prezesa Krajowej Izby Kominiarzy do właścicieli i zarządców budynków w zw. z rozpoczęciem sezonu ogrzewczego 2024/2025
  • Nadzór budowlany ma już 25 lat – co dalej?
    Nadzór budowlany ma już 25 lat – co dalej?
  • Najczęstsze nieprawidłowości stwierdzane przez poznański nadzór budowlany
    Najczęstsze nieprawidłowości stwierdzane przez poznański nadzór budowlany
  • Utrzymanie obiektów budowlanych – najczęstsze nieprawidłowości stwierdzane przez poznański nadzór budowlany
    Utrzymanie obiektów budowlanych – najczęstsze nieprawidłowości stwierdzane przez poznański nadzór budowlany
  • Wyniki niezapowiedzianych kontroli poznańskich placów budowy
    Wyniki niezapowiedzianych kontroli poznańskich placów budowy
  • Wyniki kontroli stanu technicznego budynków szkół ponadpodstawowych w Poznaniu
    Wyniki kontroli stanu technicznego budynków szkół ponadpodstawowych w Poznaniu
  • Budowa paczkomatów na terenach objętych ochroną konserwatorską
    Budowa paczkomatów na terenach objętych ochroną konserwatorską

Na przestrzeni ostatnich 8 lat inspektorzy poznańskiego nadzoru budowlanego, każdego roku, odbierali średnio 1086 zakończonych inwestycji. Dotyczyło to zarówno obiektów zrealizowanych od podstaw, jak i obiektów rozbudowanych. W inwestycjach tych dominowały oczywiście budynki mieszkalne jedno i wielorodzinne, aczkolwiek znaczny odsetek realizowanych w Poznaniu inwestycji stanowią obiekty użyteczności publicznej. Wśród tego rodzaju obiektów coraz częściej zdarzają się obiekty, które w zakresie rozwiązań architektonicznych i konstrukcyjnych zasługują na miano nowatorskich. Ostatnim tego przykładem są Mosty Berdychowskie.

27 lutego 2025 roku wydałem pozwolenie na użytkowanie inwestycji polegającej na zakończeniu budowy obejmującej 2 obiekty mostowe (kładki pieszo-rowerowe nad rzeką Wartą i nad Cybińskim Kanałem Ulgi). W ramach tej inwestycji, zgodnie z treścią pozwolenia na budowę, zrealizowano – „drogi pieszo-rowerowe, chodniki, pochylnie, schody terenowe, przebudowę skrzyżowania ul. Berdychowo i ul. prof. Jacka Rychlewskiego, przebudowę drogi pieszo-rowerowej (Wartostrady) oraz budowę towarzyszącej infrastruktury technicznej, w tym sieci oświetleniowej, teletechnicznej, monitoringu miejskiego, kanalizacji deszczowej wraz z przebudową kolidującej infrastruktury”.

Inwestorem obu tych budowlanych przedsięwzięć było Miasto Poznań. Budowę rozpoczęto 8 września 2023 roku, a zakończono 30 stycznia 2025 roku.

Najważniejszymi elementami tej inwestycji była realizacja:

  • dwóch obiektów mostowych (kładek pieszo-rowerowych):
    1. nad rzeką Wartą o długości 165,0 m i szerokości od 9,0 do 12,0 m,
    2. nad Cybińskim Kanałem Ulgi o długości 117,0 m i szerokości od 9,0-11,0 m,
  • dróg pieszo-rowerowych i chodników,
  • pochylni i schodów terenowych,
  • przebudowy skrzyżowania ul. Berdychowo i ul. prof. Jacka Rychlewskiego,
  • przebudowy drogi pieszo-rowerowej (Wartostrady),
  • infrastruktury technicznej,

ponadto

  • teren wokół kładek został zagospodarowany zielenią i obiektami małej architektury,

Oddana do użytkowania inwestycja ma ogromne znaczenie dla lokalnej społeczności, ponieważ Mosty Berdychowskie, czyli dwie kładki pieszo-rowerowe, łączą Berdychowo z Ostrowem Tumskim oraz Ostrów Tumski z Chwaliszewem. Kładki te mają ułatwić skomunikowanie okolic kampusu Politechniki Poznańskiej z Maltą oraz południowej części Ostrowa Tumskiego ze Starym Rynkiem w Poznaniu.

Na uwagę zasługuje również fakt, że na obu, oddanych do użytkowania, mostowych obiektach mogą poruszać się również pojazdy typu: karetki pogotowia, radiowozy policyjne i pojazdy służb miejskich o ciężarze nie przekraczającym 3,5 tony.

Ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa osobom przebywającym na kładkach oraz ich wygodnego przemieszczania się:

  • na kładce nad rzeką Wartą nie powinno być jednocześnie więcej niż 2500 osób,
  • na kładce nad kanałem Cybińskim nie więcej niż 1800 osób,
  • obie kładki pieszo rowerowe nie są dostosowane do stacjonarnych zgromadzeń ludzi.

Do niniejszego tekstu dołączam 10 fotografii wykonanych, przy użyciu drona, przez pracownika Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania, pana Filipa Sarnowskiego. Zdjęcia wykonano podczas ostatniej fazy robót wykończeniowych.

Paweł Łukaszewski
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania

Poznań, 28 lutego 2025 roku