Wysoka jakość obsługi klientów, w tym bezproblemowa dostępność do świadczonych usług, to, oprócz bezwzględnego egzekwowania przepisów budowlanych, priorytet w codziennej działalności Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania.
Przy całej specyfice zadań, kierownictwu PINB bardzo zależy, aby Inspektorat był miejscem przyjaznym i dostępnym dla każdego z klientów – bez względu na wiek, wykształcenie, stan zdrowia, czy też rodzaj niepełnosprawności.
Aby ten cel osiągnąć systematycznie podnosimy swoją wiedzę, kwalifikacje i umiejętności. Oczywiście fundamentem, na którym oparta jest działalność każdej budowlanej inspekcji jest znajomość i umiejętność stosowania przepisów Prawa budowlanego i procedur administracyjnych. Misją naszego Inspektoratu jest zapewnienie porządku prawnego w budownictwie na terenie miasta Poznania. Mamy przy tym świadomość, że wykonywanie pracy urzędnika musi mieć służebny wobec interesantów charakter. A to już wymaga umiejętności dalece wykraczających poza znajomość przepisów. Na przykład empatii.
Każdy z interesantów ma inne wymagania oraz potrzeby i dla każdego z nich nasz Inspektorat musi być tak samo dostępny.
Już w 2004 roku, w ramach doskonalenia działalności, Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania wdrożył System Zarządzania Jakością ISO. Posiadamy certyfikat PN-EN ISO 9001 i regularnie go odnawiamy.
w 2019 roku przystąpiliśmy do Ogólnopolskiego Konkursu „Przyjazny Urząd”. Ideą kolejnych edycji tego konkursu jest ocena urzędów administracji publicznej rządowej i samorządowej pod kątem jakości obsługi klientów, profesjonalizmu w działaniu oraz poziomu kompetencji zatrudnionych w nich kadr. Na ponad 100 ocenianych instytucji państwowych Kapituła Konkursu wyróżniła 15 urzędów z całej Polski. Wśród wyróżnionych – Znak Jakości „Przyjazny Urząd” – trafił także do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania. Warto dodać, że poznański inspektorat był jedynym przedstawicielem państwowego nadzoru budowlanego, wyróżnionym tym znakiem. 24 czerwca 2019 roku w Pałacu Lubomirskich w Warszawie odbyła się uroczysta Gala Finałowa tego Ogólnopolskiego Konkursu, podczas której przedstawiciele Inspektoratu odebrali przyznany nam Znak Jakości „Przyjazny Urząd”.
w połowie 2021 roku przystąpiliśmy do kolejnego projektu pod nazwą „Procedury bez barier”. Projekt ten realizowany jest przez Departament Służby Cywilnej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów i współfinansowany ze środków Unii Europejskiej. Uczestniczy w nim 180 urzędów administracji publicznej z całej Polski, które bezpośrednio obsługują obywateli. Celem tego projektu jest podwyższenie standardów obsługi osób z niepełnosprawnościami oraz ze szczególnymi potrzebami, a także wypracowanie rozwiązań, które ułatwią zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami. Wdrażanie tego projektu odbywa się między innymi poprzez:
- przeglądy i analizę dotychczas stosowanych procedur obsługi klienta,
- warsztaty dla kadry kierowniczej i pracowników urzędów,
- opracowanie raportu systemowego,
- szkolenie pracowników urzędów, w tym odpowiedzialnych za zatrudnienie.
Efektem realizacji tego projektu będzie:
- zwiększenie i usprawnienie dostępności usług publicznych oraz poprawa jakości obsługi osób ze szczególnymi potrzebami,
- ułatwienie dostępu do stabilnego zatrudnienia w administracji publicznej osobom z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami oraz przyśpieszenie procesu podnoszenia standardów obsługi klienta w obszarze dostępności. Zakończenie realizacji tego projektu planowane jest na 30 września 2023 roku.
Celem naszych działań jest ciągłe podnoszenie standardów obsługi klienta. Motorem napędowym wszystkich, służących temu przedsięwzięć jest kadra kierownicza Inspektoratu, w skład której, oprócz niżej podpisanego, wchodzą:
- Monika Jabłońska, kierownik Oddziału Organizacyjnego i Główna Księgowa,
- Anna Zakrzyńska, kierownik Oddziału Inspekcji i Kontroli oraz
- Jerzy Plejer, kierownik Oddziału Orzecznictwa Administracyjnego.
Paweł Łukaszewski
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego dla Miasta Poznania
Poznań, 17 maja 2022 roku